Week 1 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van M-Team Africa - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van M-Team Africa - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Koen Wouters

Blijf op de hoogte en volg M-Team

16 Maart 2014 | Gambia, Kololi

Week 1 (24-02 t/m 02-03)
Vanaf nu gaan we iedereen op de hoogte houden door middel van weekverslagen. De reis is inmiddels achter de rug en vanaf nu gaan we starten met de projecten hier in Gambia en Senegal. Maandag zijn we aangekomen. Dit was een groots onthaal met veel muziek en een optreden van de fanfare en een soort toneelstuk. Lambrecht, onze leraar, stond hier al op ons te wachten en trakteerde ons meteen op een lekker fris pilsje. In de avond zijn we naar Senegambia gereden en hebben daar in een restaurant gegeten. Op dinsdag begint de dag rustig. ’s Middags moesten we een presentatie houden in het Engels voor verschillende directeuren van Gambiaanse scholen. ’s Avonds hadden we afgesproken met groep Blauw om met z’n allen uit eten te gaan. Dit was waarschijnlijk de laatste keer dat we met z’n allen compleet zouden zijn. Daarna zijn we nog even door gaan zakken in een discotheek.
Op woensdag gingen we om 9 uur de containers openen waar al het materiaal in opgeslagen zit. Wij waren de eerste groep en door de transport van Nederland naar Gambia lag alles door elkaar. Wij hebben dit eerst allemaal moeten ordenen waarna we op zoek gingen naar ons eigen materiaal. Rond het middaguur hebben we onze spullen gepakt om naar Senegal te gaan. Eenmaal bij de grens aangekomen bleek dit niet zo makkelijk te zijn. Na wat gesprekken bij de douane werd duidelijk dat we bepaalde papieren van de auto niet op orde hadden. We zijn dus maar terug gegaan naar Tanji waar we de eerste nachten ook hebben geslapen. Ook deze avond zijn we weer uit eten geweest in Senegambia. Lambrecht heeft deze avond met Jan gesproken over andere projecten die wij uit kunnen voeren in Gambia.
Donderdag zijn we terug gegaan naar de containers om te beginnen met de projecten. Het project van Koen is het in elkaar zetten van een aanhangwagen. Dit doet hij samen met Joey. Het was een 2-assige aanhanger maar er ligt maar 1 as in de container dus er moest het een en ander aan gemodificeerd worden waardoor we vertraging opliepen. Het project van Niels is het mobiel maken van een aggregaat. Bij ons compartiment stond een oud aggregaat die werkt op diesel. Deze had al een jaar niet gelopen en we hebben alles weer nagekeken. Na een uur hadden Niels en Sander de aggregaat weer aan de praat gekregen. Maar toen kwam het volgende probleem dat er maar 75 volt per fase uit kwam. Na wat gesleutel hadden ze het weer voor elkaar dat er uit elke fase 230 volt kwam. Tegen de avond zijn Sander, Norvel en Koen naar de supermarkt gegaan om eten te halen waarna we eindelijk ons BBQ-rooster gebruiken. We hebben heerlijke spareribs gegeten.
Vrijdag zijn we weer verder gegaan met de projecten. Niels en Sander zijn samen met Jan gaan kijken of ze een as konden vinden voor onder het aggregaat. Koen en Joey zijn verder gegaan met het modificeren van de aanhanger. In de avond zijn we gaan eten bij Typisch Hollands. Eindelijk weer een frikadel op na lange tijd. Hierna zijn we gaan stappen en na een gezellige avond zijn we om 6 uur naar bed gegaan. Want we konden op zaterdag lekker uitslapen. Want het is cleaining day in Gambia. Tot 1 uur is het verboden voor auto’s om op de weg te zitten en alle locals ruimen de hele ochtend de straten op. Om half 3 zou onze 2e leraar landen op het vliegveld van Banjul. We zijn met zn alle Teun op gaan halen. We hebben Teun ’s avonds meteen meegenomen naar Senegambia om uit eten te gaan maar omdat Teun een nachtje door heeft gehaald om z’n vliegtuig te halen gaat hij daarna niet mee stappen. Op zondag hebben we weer lekker uitgeslapen waarna we zijn gaan zwemmen in het zwembad van het Senegambia Beach Hotel. Even lekker al het vuil van ons af weken en genieten van de vrije dag. Om 8 uur stond een buffet voor ons klaar bij Kairoh Garden. Hier hebben we lekker gegeten en sluiten we het weekend rustig af met een drankje.