De eerste dagen in Marokko - Reisverslag uit Foum Zguid, Marokko van M-Team Africa - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Marokko - Reisverslag uit Foum Zguid, Marokko van M-Team Africa - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Marokko

Door: Koen Wouters

Blijf op de hoogte en volg M-Team

11 Februari 2014 | Marokko, Foum Zguid

Dag 6
Vandaag gaan we beginnen aan een 3-daagse reis naar Zagora. We mogen zelf weer bepalen hoe we gaan rijden net als de voorgaande dagen. Zagora ligt ongeveer 1000 kilometer verder dan Chefchaoen dus dat wordt gemiddeld 333 kilometer per dag. We willen eerst naar het stadje Fes rijden. Dit ligt 200 kilometer verder dan de plaats waar we vertrokken zijn. Al na 45 kilometer sloegen we linksaf een bergpas in waar de natuur steeds mooier werd maar de weg ook steeds minder begaanbaar. We hebben er dus voor moeten kiezen om te keren terug naar de grotere weg. Hierdoor hebben we 50 kilometer extra gereden maar wel genoten van het uitzicht. Eenmaal terug op de grotere weg zijn we recht op weg gegaan naar Fes. Halverwege de dag had 1 auto in ons team stukken. Beetje bij beetje viel alles uit. De radio, het mc-bakje, de sensoren en metertjes. Nu bleek dat de dynamo van de auto kapot was en dat hij de accu niet meer bij laadde. We hebben toen een andere auto de accu laten laden zodat de kapotte auto nog verder kon rijden. Al na 15 kilometer kwamen we een autogarage tegen die er een andere dynamo in kon zetten. Hierna konden we weer doorrijden. Hier hebben we weer inkopen gedaan. Er werd ons gezegd dat we geen alcohol konden kopen maar hier was toch een supermarkt waar allerlei alcohol werd verkocht. Daarna zijn we nog een stukje doorgereden naar Azrou. Hier hebben we weer een camping gevonden waar we lekker kunnen overnachten. Niels en ik kruipen weer in onze auto om te slapen en de andere groepjes hebben geluk dat hier een compartiment is waar ze kunnen overnachten want buiten is het te koud om in een tent te slapen. Overdag is het heerlijk rond de 25 graden maar in de nacht kan het dalen tot onder het vriespunt. Wij doen onze oogjes weer dicht en gaan morgen verder richting Zagora!

Dag 7
De 7e dag. We hebben er na vandaag al een week op zitten. We reizen vandaag af naar Abroud. Hier zou een mooi hotel zijn voor weinig geld waar we de nacht goed door konden komen. We vertrekken vandaag om 8.15u en al na een kwartier komen we bij een benzinestation om te tanken. Hier komen we ook meteen een ander groepje tegen van Go for Africa. Na het tanken vertrekken we al rokend en puffend de bergen in. Al na een paar kilometer komen we sneeuw tegen. Hier zijn we meteen gestopt om een paar foto’s te schieten. De omgeving tijdens deze dag wordt alleen maar mooier en mooier. Rond de middag veranderde het klimaat steeds verder. Beetje bij beetje moest de sneeuw plaats maken voor zand, rotsen en droogte. Halverwege de middag zagen we een mooi meer in de verte. We besloten om daar heen te rijden om ook nog wat mooie foto’s te schieten. Sander reed voorop en ging richting het meer. Zo’n 30 meter voor het meer kwam hij ineens vast te staan in de drassige ondergrond (leem). Na anderhalf uur en 2 kapotte sleeptouwen is het dan eindelijk gelukt om hem weer los te krijgen. Hierna zijn we doorgereden naar Merzouga. Dit is een plaatsje net voor de zandduinen van de Sahara. We hebben heel de middag goed weer gehad met een temperatuur rond de 30 graden. Morgen gaan we met een gids dwars door de zandduinen naar Zagora waar we weer een officiële verzamelplaats hebben voor alle deelnemers van Go for Africa 2014.

Dag 8
We hebben vandaag afgesproken met Jan Huizinga, de directeur van Go for Africa, om aan het begin van het dorpje Merzouga zodat we vanaf daar een tocht van ruim 200 kilometer dwars door de Sahara. Door enkele miscommunicaties zijn we ieder onze eigen weg in geslagen. We hebben onze eigen gids gevonden om door de Sahara te trekken. Uiteindelijk zijn we na het tanken om 10.30u vertrokken richting Zagora. We hebben eerst ruim 60 kilometer over het asfalt waarna we toen recht de piste op gegaan. Zo noemen ze dat hier in Afrika. Na ongeveer 40 kilometer was er het eerste pechgeval. De auto van Norvel en Gijs had en lekke band waar nog iets te lang mee door is gereden waardoor de hele zijkant van de band open was gescheurd. Na het verwisselen van het wiel zijn we verder gaan rijden. Hierna zijn we doorgereden tot aan de grens met Algerije. We zijn toen langs deze grens af blijven rijden totdat de auto van Floris en Lonneke vast kwam te staan. Deze was ook weer snel uit het losse zand getrokken. Zij rijden een Mercedes-Benz Vito, de enige auto die geen 4x4 aangedreven auto is. Nu moesten we nog ruim 80 kilometer tot Zagora en het begon al laat te worden. Wij reden samen met Joey en Sander vooruit van de groep. Terwijl we vooruit reden kregen Bert en Lucie ook een lekke band waardoor hun extra achterstand kregen. Wij reden toen zelfs zo ver vooruit dat we de rest uit het oog waren verloren. Daar stonden we dan, het begon al te schemeren en de gids zat bij Bert en Lucie in de auto. Wij bleven maar vooruit rijden omdat de gps van Joey aangaf dat er in de buurt een verharde weg was. Maar jammer genoeg kwamen Niels en ik toen vast te staan in het losse zand. Gelukkig kregen Sander en Joey ons er in 1 ruk weer uit. Na een half uur gewacht te hebben werden we weer ingehaald door de rest van de groep. Toen was het al 6 uur in de avond dus de zon ging ook hier bijna onder. En alsof we nog niet genoeg stukken hadden was de turboslang van de Vito losgeraakt en kon deze auto geen toeren meer maken. Dit hebben we zelf weer vast kunnen zetten. Toen we daar mee klaar waren was het ondertussen al donker en we moesten nog ruim 40 kilometer over de onverharde weg rijden. Door alle stof van deze grindpaden waren zelfs de mistlichten niet meer te zien en was het eigenlijk levensgevaarlijk omdat we toch een snelheid van 80 kilometer per uur aanhielden. Toen we bijna bij het dorp aankwamen stond er een auto in de berm die ons heeft meegeholpen in het Zagora te komen. Hier heeft hij ons een garage laten zien die de 2 kapotte banden heeft gemaakt/vervangen en heeft ons een hotel aangewezen waar we lekker hebben gegeten en gedoucht. Het was een lange en vermoeiende dag, maar ik denk dat niemand van ons er spijt van heeft dat we dit avontuur zijn aangegaan.

Dag 9
Vandaag staat er een rustdag op de algemene planning. Hier gaan we eens mooi gebruik van maken. De eerste Dirhams die we aan het begin van Marokko hebben gehaald zijn bijna op dus tijd om extra bij te halen. Ook is door de zware tocht veel zand en stof in de auto terecht gekomen. We zijn van het hotel naar een goedkopere camping gereden waar we alles uit de auto hebben gehaald om even schoon te poetsen en alles weer netjes te ordenen. Ook zijn we onder de motorkap gaan kijken wat de schade was van gisteren. Zo hebben we even de luchtfilter schoon geblazen en de motorolie weer bijgevuld. Verder waren er weinig mankementen aan de auto. Alleen het slot van de achterklep was los getrild. Dus dit hebben we weer even vast gezet. We willen natuurlijk niet dat de auto leeg gehaald wordt. Ook hebben we de eerste was gedraaid van de eerste week van deze reis. Het was hard nodig. Daarna zijn we lekker in de stoel geploft om te koken en te genieten van onze ‘vrije dag!’

• 12 Februari 2014 - 08:46

Rianne En Toon:

wauw, wat een mooie tocht en ook spannend zeg. We blijven jullie volgen. Geniet ervan en pas goed op jezelf en op elkaar.
    groetjes uit Gilze

• 12 Februari 2014 - 09:46

Mieke:

wat spannend allemaal zeg. gelukkig dat er af en toe een rustdag in zit.
    en wat een temperatuursverschillen, van sneeuw tot 30 graden!
    groetjes, en blijf oplettend. hopelijk ook niet te veel pech meer met al die auto's!