De eerste daagjes - Reisverslag uit Cullera, Spanje van M-Team Africa - WaarBenJij.nu De eerste daagjes - Reisverslag uit Cullera, Spanje van M-Team Africa - WaarBenJij.nu

De eerste daagjes

Door: Koen Wouters

Blijf op de hoogte en volg M-Team

04 Februari 2014 | Spanje, Cullera

Dag 1
Vandaag zijn we vertrokken vanuit Bakel rond half 1. Het ging al bijna fout bij de start op de oplegger maar gelukkig is er niks gebeurd. We zijn iets verderop bij elkaar gekomen om de laatste dingentjes door te spreken en de tomtom in te stellen. We hebben deze 1e dag 3 grensovergangen afgelegd. Na een paar lastige klimmetjes in de Belgische Ardennen, met sneeuw, zijn we er achter gekomen dat je met zo’n volle en zware auto toch niet makkelijk over die bergtopjes komt. Maar nadat we de smaak te pakken hadden gingen ook de bergjes in Noord-Frankrijk ons gemakkelijk af. Tussendoor hebben we even getankt in Luxemburg. Hier hebben we ook maar meteen de reserve kannen die bovenop de auto staan gevuld. Na ruim 5 uur op de snelweg te hebben gezeten hebben we de laatste driekwartier moeten afleggen over donkere en afgelegen wegen door het platteland van Frankrijk. Alles leek wel uitgestorven en de huizen zagen er onbewoond uit. Uiteindelijk zijn wij als 1e aangekomen op de eerste slaapplaats in Thonnance-les-Moulins. Ondanks dat we niet als 1e waren vertrokken. Hier hebben we een heerlijke maaltijd voor geschoteld gekregen en daarna nog wat gebiljart onder het genot van een drankje. We hebben deze 1e dag overleefd zonder enige problemen en hopen dat de komende dagen ons ook zo gemakkelijk af gaan. Morgen moeten we weer vroeg op want er staan ons weer heel wat kilometers voor de boeg. We hopen morgen al in de buurt van Barcelona te komen zodat we de laatste kilometers in Europa wat rustiger af kunnen leggen en dat we nog meer van het uitzicht kunnen genieten.

Dag 2
We zijn vroeg opgestaan om op tijd te vertrekken richting Perpignan in het zuiden van Frankrijk. Om 8.15u waren we klaar om te vertrekken richting het zonnige zuiden. Bij vertrek hebben we wel even moeten krabben om fatsoenlijk zicht te hebben op de weg maar dat mocht de pret niet drukken. Na verschillende tolwegen zijn we via Dijon en Lyon, ook wel bekend als de Route de Soleil, naar Perpignan gereden. Halverwege de dag hebben we met de jerrycans die we hebben gevuld in Luxemburg de tank weer gevuld zodat we de duurdere benzineprijzen in Frankrijk te ontwijken. We zijn toen ook meteen op zoek gegaan in de campinggids van Bert en Lucie naar een camping voor onze overnachting. Aangezien alle campings in Frankrijk rond deze tijd gesloten zijn deze tijd van het jaar heeft Norvel gebeld naar een camping in Spanje of we daar terecht konden. Dat kon maar dan moesten we er wel voor 22u zijn. Na ruim 800km rijden en 11 uur verder kwamen we rond 7 uur op de camping in Capmany in Spanje. Hier hebben we in het donker en in de regen/hagelbui ons eten klaar gemaakt. Na nog wat uurtjes gezellig te hebben gekletst met z’n allen zijn we onze auto in gekropen en gaan slapen!

Dag 3
Vandaag gaan we de hele dag in Spanje rijden. Onze eindbestemming in Europa is Torreguadiaro. Vanuit hier pakken we de boot naar Ceuta in Marokko. Om hier te komen moeten we nog wel ruim 1500km afleggen. Gelukkig hebben we hier 2 dagen de tijd voor. Ons streven voor vandaag is om net voorbij Valencia te komen. We zijn om 8.45u vertrokken en volgens de tomtom en ons eigen rekenwerk zullen we rond 5 uur aankomen in Valencia. Al na een uur zijn we gestopt bij een tankstation zodat we daarna langer door kunnen met volle tanks. Om 1 uur hebben we zelf even lekker bijgetankt met een boterham en een aantal crackers. Onderweg kregen we het idee om vanavond lekker te barbecueën aangezien het weer hier in Spanje zo lekker is dat het prima bbq-weer is. Dus net voor we bij de camping aan kwamen zijn we langs de supermarkt gegaan om het een en ander aan vlees te kopen en wat salades. Eenmaal aangekomen op de camping bleek dat je er helemaal niet mag barbecueën dus hebben we het vlees maar in een pan opgebakken. Ook dit was natuurlijk heel lekker. We zitten nu nog gezellig met z’n 10e onder de luifel leuke verhalen te delen. Morgen willen we weer om 8 uur vertrekken naar onze laatste slaapplaats in Europa. Hiervoor moeten we nog ruim 900 kilometer rijden en daarna gaat de hele toeristische route beginnen door Marokko.

• 06 Februari 2014 - 16:44

Gerard En Mieke:

in een korte tijd al zoveel kilometers gevreten!
    heel veel succes met de reis door marokko, we horen weer wel van jullie.
    pas allen goed op jezelf en op elkaar!
    mieke en gerard