Week 6 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van M-Team Africa - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van M-Team Africa - WaarBenJij.nu

Week 6

Door: Koen Wouters

Blijf op de hoogte en volg M-Team

17 April 2014 | Gambia, Kololi

Week 6 (31-03 t/m 06-04)
Op maandag zijn we dus weer richting de grens vertrokken. Rond het middaguur zijn we aangekomen in Baila waar we de eerste nacht ook zullen verblijven. In de middag zijn we naar Bassire gereden voor de donatie van de auto van Gijs en Norvel. Dit was een groots spektakel met veel culturele muziek en dans.
Op dinsdag zijn we ’s ochtends begonnen met het lossen van de tafels en stoelen die we meegenomen hebben. Deze waren bestemd voor een kleuterschool in Baila. Nadat we deze klus geklaard hebben vertrekken we eerst naar Bignona om daar een stof uit te kiezen voor een traditioneel Senegalees kostuum dat voor ons word gemaakt. En daarna zijn we dan eindelijk naar Sindian gegaan. Als we daar aankomen worden we eerst door een dorpeling naar onze slaapplek gewezen om onze slaapspullen af te gooien. We sliepen in het huis van de directeur van de school. Het was echt primitief, geen bereik met je telefoon, geen stromend water, super warm en een gat in de grond voor de nodige behoeftes. Eenmaal op de school van Sindian aangekomen zijn we meteen gaan kijken in het elektrolokaal. Er staan daar een paar houten kisten van andere Nederlandse stichtingen die wij meteen geopend hebben om te kijken wat voor materiaal er in zit. Maar omdat er vandaag nog geen leerlingen waren zijn we meteen na de lunch alweer vertrokken op die school. Koen is samen met andere naar Ziguinchor gereden om opnieuw een passé-avant te regelen, een vergunning voor de auto. Terwijl Niels in Sindian is gebleven.
Woensdag zijn we om 8 uur vertrokken naar de school in Sindian waar voor ons een ontbijt klaar stond. Daarna zijn we aan de slag gegaan met een elektropracticum, verstevigen en opknappen van de aanhanger en het inventariseren van al het materiaal in het elektrolokaal. Helaas is er in Sindian van 7 tot 12 uur geen stroom en konden we na het bouwen van het practicum niet testen of het werkte. Helaas kunnen we na deze ene dag niet meer vooruit in Sindian en vertrekken we vanavond weer naar Baila om daar te overnachten waar ze wel stromend water en fatsoenlijke toiletten hebben. Maar in de middag neemt Omar, de directeur in Sindian, ons mee naar een plaatselijk worstelkampioenschap. Eenmaal aangekomen in Baila bleek dat ook daar geen water was, want de waterpomp van het dorp was kapot. Hier hebben nog wat gedronken en toen zijn we maar naar bed gegaan.
Donderdagochtend hebben we even uitgeslapen en zijn we weer naar Gambia gereden. Het eerste wat we hier gedaan hebben is douchen want dat was een lastige kwestie in Senegal. Donderdagavond hebben we een goede stapavond gehad en op vrijdagochtend hebben we een gesprek gehad met Jan over wat we de volgende week gaan doen. In de middag zijn we toen lekker aan het zwembad gaan liggen van het Senegambia Beach Hotel om ons weekend weer lekker rustig te beginnen.