Europa zit erop - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van M-Team Africa - WaarBenJij.nu Europa zit erop - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van M-Team Africa - WaarBenJij.nu

Europa zit erop

Door: Koen Wouters

Blijf op de hoogte en volg M-Team

06 Februari 2014 | Marokko, Chefchaouene

Dag 4
Vandaag is het de bedoeling om in 1 keer door te rijden naar het zuidelijkste puntje van Spanje waar onze boot morgen zal vertrekken naar Afrika. We zijn om 8.45u vertrokken vanuit Cullera net ten zuiden van Valencia. We hebben nog ruim 700 kilometer te gaan om in het zuiden te komen waar we met alle groepen bij elkaar komen. Halverwege de reis zaten we hoog in de bergen waar het enorm hard waaide. Het hoogste punt wat we bereikt hadden is 1408 meter. Hier waren de zware rukwinden goed te voelen aan het stuur. Tot halverwege de middag hebben we goed weer gehad maar daarna werd het regenachtig. Soms zaten we zelfs midden tussen de wolk en zag je bijna geen hand voor ogen. We kwamen rond half 7 aan bij ons hotel in Torreguadiaro. Om 7 uur konden wij hier onze tickets kopen voor de boot naar Marokko. Daarna hebben we wat gegeten in het hotel waarna we een briefing hadden met heel de groep over de gang van zaken van morgen. Daarna hebben we nog wat gedronken op de kamer van Norvel en Gijs waarna we optijd naar bed zijn gegaan omdat we er vroeg uit moesten. Niels heeft in de auto geslapen en Koen heeft bij Norvel en Gijs in de kamer geslapen.

Dag 5
Vandaag vertrekken we per boot naar Marokko. We moesten om 6.45u verzamelen op de parkeerplaats voor het hotel zodat we om 7uur konden vertrekken naar de boot die om 8 uur begon met varen. Na een uurtje varen waren we de Straat van Gibraltar door en reden we de boot weer af. Hier zijn we meteen doorgereden naar de enige grensovergang met Marokko. Het was even heel intimiderend en spannend. Er staan daar heel veel agenten die agressief over kwamen op ons terwijl dat eigenlijk gewoon heel normaal is in Marokko maar dit zijn wij niet gewend. Wij hebben hier ruim 3 uur staan wachten voor we de grens over mochten. De paspoorten en autopapieren werden uitvoerig gecontroleerd en dit kostte enige tijd. Om half 2 mochten we dan eindelijk de grens over en waren we in Marokko. De eerste indruk die we kregen is dat het echt heel armoedig is maar dat het een trots volk is. Ze zijn blij met wat ze hebben en krijgen. Iedereen was aardig en begroette ons. Zelfs in het Nederlands. Nadat we euro’s hadden gewisseld voor Marokkaanse dirhams zijn we 1 auto kwijt geraakt in het eerste stadje dat we tegen kwamen. Maar na wat zoekwerk hebben we de verloren auto weer terug gevonden. Toen zijn we doorgereden naar een camping in Chefchaouen. Hier hebben we de luifel van onze auto weer uitgedraaid, gekookt en daarna weer naar bed.

• 07 Februari 2014 - 12:46

Gerard En Mieke:

we vinden het behoorlijk spannend, die reis van jullie, gelukkig gaat het tot nu toe nog allemaal voorspoedig!
    hoe warm is het in marokko nu?
    succes verder met de reis en tot het volgende verslag.
    hou jullie haaks!